Livsstil
NYKOMLINGAR

Magiska vyer

Million-dollar views.

PANDEMIN STIMULERADE FÖRSÄLJNINGEN AV HUSBILAR OCH SÅG EN TILLÖKNING AV NYKOMLINGAR TILL DET HÄR FRILUFTSLIVET. VI TRÄFFAR TVÅ FÖRSTAGÅNGSÄGARE SOM SIKTADE HÖGT GENOM ATT TA EN ADRIA TWIN FRÅN ITALIEN TILL LÄNGST UPP I EUROPA OCH TILLBAKA, OCH VISADE ATT DET BARA KRÄVS EN ÄVENTYRLIG SJÄL FÖR ATT NJUTA AV VÄLBEHÖVLIG FRIHET.
1 van
2 MÄNNISKOR
10 000 km
8 LÄNDER
ALESSANDRO OCH JAG ÄLSKAR ATT RESA. NÄR DET BLIR DAGS ATT VÄLJA VÅRT NÄSTA RESMÅL SITTER VI SOM VANLIGT
FRAMFÖR VÅR VÄRLDSKARTA OCH HAR EN ENKEL REGEL: OAVSETT RESMÅL, SÅ MÅSTE DET VARA LÅNGT BORTA.

Men i år var det annorlunda. På grund av pandemin blev det svårare att resa och att flyga var inte längre ett alternativ för oss. Men det betydde inte så mycket för vår resa, eftersom vi bara hade en önskan: Att söka frihet och återupptäcka kontakten med naturen, en upplevelse vi hade saknat under så lång tid. Vi ville fly, komma undan från de överfulla städerna, hotell med restriktioner, restauranger med begränsade sittplatser ... och all den röran som vi alla hade levt i under det senaste året.

Därför:

”LÅT OSS ÅKA TILLS VÄRLDEN TAR SLUT,
I EN HUSBIL.”
VI BESTÄMDE OSS FÖR ATT INTE PLANERA NÅGOT ANNAT.
INGEN RESPLAN, BARA ETT RESMÅL.

För en planeringsperfektionist som jag var det en ren utopi. Jag har alltid organiserat allt i minsta detalj för att inte slösa bort en enda minut och nu åkte jag utan en aning om vad jag skulle göra eller vart jag skulle åka, dessutom i en van för första gången. Men att överkomma hinder är en del av varje äventyrares dröm, så vi är redo för den här utmaningen!

NU KÖR VI!

Så startade jakten på det rätta fordonet. Vi valde en van Adria Twin 640 SLX med en fantastisk orange färg på utsidan som vann våra hjärtan direkt ! Eftersom det var vår första gång vi åkte i en van, valde vi ett hanterbart fordon som kunde uppfylla vårt behov av frihet utan att behöva kompromissa med storleken. Modellen vi valde har stora utrymmen inuti, massor av förvaringsplatser och ett mycket generöst badrum. Den 6:e augusti hämtade vi vårt fantastiska hus på hjul i Slovenien och gav oss omedelbart på vår resa. På tre veckor avverkade vi 10 000 km totalt och reste igenom Italien, Slovenien, Österrike, Tyskland, Sverige, Finland, Norge och Danmark.

SVERIGE

Med Sverige var det kärlek vid första ögonkastet och det kommer för alltid vara vår första riktiga djupdykning i världen av fri camping. Ljuset, reflektionerna, atmosfären här - allt är magiskt. Varje kväll hittade vi en vacker plats bredvid havet eller en sjö där vi kunde njuta av solnedgången, värmda av eldstaden, andas in frisk luft och njuta av en perfekt känsla av harmoni med det omgivande landskapet.

LAPPLAND

Lappland blir skogarna tätare och trafiken på vägarna mindre. Biltrafiken får stå åt sidan för rentrafiken. De är väldigt nyfikna och fridfulla djur, men när de korsar vägen kan de bli en stor fara. Det verkar faktiskt som om vägarna tillhör dem och inte fordonen! Användbart tips om du planerar en resa dit: Kör försiktigt och ha tålamod!

NORGE

Norge från nord till syd är alltid underbart, men Finnmarken-området och de sista 100 kilometerna till Nordkap är helt enkelt spektakulära. Vägen går precis utmed havet och varje sväng erbjuder vyer som tar andan ur en, från imponerande fjordar till nästan tomma kustlinjer. Tystnaden i den här nästan overkliga miljön bryts bara av ljudet av vinden, som ökar mer och mer när du närmar dig resmålet, precis som spänningen att komma till en symbolisk plats för vilken äventyrare som helst. Nordkap.

LOFOTEN

Skärgården runt Lofoten är en av de mest otroliga naturattraktionerna på hela jordklotet. Myllret av öar är polcirkelns Eden. Vi ville verkligen utforska varje ö och stannade därför i många dagar. Landskapet tar andan ur en: Stora fjordar med branta väggar med utsikt över ”tropiska” hav. Vi ville ta ett dopp i de kristallklara vattnen, men det var så kallt så vi ändrade oss.

Vi korsade gränser man inte ser genom att åka över polcirkeln i Jokkmokk och åkte till världens ände genom att nå en annan stor milstolpe, Nordkap. Vi tillbringade kvällar med minusgrader i Finnmark i bekvämligheten i vår varma van. Vi klättrade i berg på Flakstadøya i Lofoten. Vi fiskade torsk och makrill på Averøy i de norska fjordarna. Vi åt Kraftkar, världens godaste ost, på en liten gård i Nordmøre. Vi drömde om att dyka ner i det kristallklara men iskalla havet vid många skandinaviska stränder.

VARJE KVÄLL STANNADE VI OCH PARKERADE VR VI VILLE OCH SÅG FANTASTISKA SOLUPPGÅNGAR, SOLNEDGÅNGAR OCH Magiska VYER.

EN OJÄMFÖRBAR KÄNSLA AV FRIHET OCH TACKSAMHET SOM BARA FRI CAMPING KAN GE. EN LÅNG OCH SPÄNNANDE FLYKT SOM GAV OSS MÖJLIGHETEN ATT UPPTÄCKA DET LÅNGSAMMA OCH ENKLA RESANDE. DEN SORTS RESANDE DÄR DU MÅSTE SLÄPPA TAGET, LITA PÅ VÄGEN OCH ÖPPNA DIG FÖR ALLT DET VACKRA DET KMMER ATT ERBJUDA DIG.
OCH DU KAN VARA SÄKER PÅ ATT DET BLIR BÄTTRE ÄN PLANERAT.

OM

Elisabetta och Alessandro bor i Udinese, i nordöstra delen av Italien, och älskar både resor och naturen. Elisabetta Bin, 30 år, jobbar som Art Director på en kommunikationsbyrå och Alessandro Passon, 32 år, är en ung entreprenör inom fordonssektorn.